Kunstmatige intelligentie: bedreiging of kans?

19 april 2023

AI doet heel wat stof opwaaien. Bart denkt dat het zo’n vaart niet zal lopen. In deze blog deelt hij zijn kijk op de zaak.

De razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie doen heel wat stof opwaaien. Mensen vrezen voor hun baan en menigeen is bezorgd dat ons een dystopische toekomst wacht, waarin machines de mensheid overheersen. Bart Verhelst, bestuurder van de IT Provider groep, denkt dat het zo’n vaart niet zal lopen. In deze blog deelt hij zijn kijk op de zaak.

Kunstmatige intelligentie gaat niet alle banen overnemen

Artificial intelligence (AI) zal ongetwijfeld een grote impact hebben op veel verschillende banen. Toch denk ik niet dat mensen daadwerkelijk iets te vrezen hebben. Veel repetitief werk kan worden overgenomen door een robot. Denk daarbij aan het automatisch sorteren van pakketjes in een magazijn of het efficiënt verwerken van administratieve taken. Maar nadenken blijft voorlopig toch echt nog een taak van een mens van vlees en bloed. Ook creativiteit is een echt unieke menselijke kwaliteit, waarvan ik denk dat deze niet snel door machines geëvenaard zal worden. Mensen zijn in staat om situaties in een breder perspectief te plaatsen en creatieve oplossingen te bedenken voor problemen waar een machine niet toe in staat is. Ook kunnen wij empathie tonen en sociale contacten onderhouden, ook iets wat machines niet kunnen.

Optimalisatie dankzij AI

Het inmiddels beroemde ChatGPT biedt veel mogelijkheden om banen te optimaliseren en werkprocessen efficiënter te maken. Zo kunnen tekstschrijvers en advocaten bijvoorbeeld gebruikmaken van templates om contracten op te stellen en te bewerken. Ook kan ChatGPT worden ingezet om de klanttevredenheid te verhogen. Klantenservicemedewerkers kunnen AI inzetten om snel antwoord te geven op veelgestelde vragen, bestelstatussen door te geven of klanten door te verwijzen naar de juiste persoon of afdeling. In het onderwijs kan AI ingezet worden voor het nakijken van toetsen en het beantwoorden van vragen van studenten, zodat docenten zich kunnen richten op het geven van persoonlijke aandacht en feedback aan studenten.

Onderhouden IT-infrastructuur is mensenwerk

Voor IT-partijen die zich bezighouden met bijvoorbeeld infrastructuurbeheer, zoals wij van IT Provider, is kunstmatige intelligentie voorlopig nog geen vervanger. Het bouwen van een server bijvoorbeeld, laat zich nog niet eenvoudig te automatiseren. Ook het onderhouden van een IT-infrastructuur is mensenwerk. Ik denk wel dat het onze taak is om klanten te informeren over wat AI voor hen kan betekenen en ze te begeleiden bij de inzet ervan. Wij zijn inmiddels bezig de eerste informatiebijeenkomsten en webinars te organiseren om onze klanten op een leuke manier meer vertrouwd te maken met deze materie.

AI biedt vooral kansen

Kortom: ik ben van mening dat AI ons vooral kansen biedt, zoals het boeiender maken van bepaalde banen, het efficiënter maken van bedrijfsprocessen en het creëren van totaal nieuwe banen die gerelateerd zijn aan de ontwikkeling en implementatie van AI-technologieën. Laten we ons vooral niet leiden door angst, maar laten we ons richten op het benutten van de voordelen die AI ons kan bieden.

Meer weten?

Wil je eens verder praten over hoe AI jouw organisatie verder kan helpen? IT Provider staat voor je klaar om je te helpen.

Neem contact met ons op. We leren je graag kennen.